2008-04-03

Hur vet man att D är seriös?

Hur vet man som kvinnlig undergiven (ug) att en manlig D (dominant) "kan" sina saker?

Denna fråga har jag fått några gånger och kan bara utgå ifrån mig själv, hur jag resonerar. Krasst så finns ingen garanti, som det aldrig gör när man släpper in en människa i sitt liv. Blandar man då in bdsm så är det ännu mer viktigt att man (speciellt för ug) tar reda på så mycket man kan om den dominanta, eftersom man genom sin läggning är mer blottlagd. Det finns några saker jag alltid utgår ifrån när det gäller dominanta män som visar intresse för mig.


Jag observerar hans sinnesstämningar och kroppsspråk mycket mer än mot en vanilj-kille. (icke bdsm utövare "kallas" vanilj) Hur är hans stabilitet/instabilitet? Får jag svar på mina frågor? Hur låter han när han svarar? Är han intresserad av mina frågor? (en seriös D-utövare bör veta varför en ug ställer frågor och kanske återupprepar frågorna och förstår inte en D varför ug gör detta, så är kanske den D inte mogen för ansvaret att leda en ug i en sessions enligt mig & bör säga detta till ug, att D är ny, grön, lite ovan)

Ögonkontakt, rösten, vilket intryck ger han? Nervös, orolig? Säker? tillgjord? osv. Likadant om sju dagar? varför då? Måste man "dra" ut orden från honom? Är han mer intresserad av att prata om sig själv än att ställa frågor och förstå en ug:s svar? osv. osv.

Hur vet man då som ug vad man ska-kan kolla upp och varför?

- Att fråga, prata med andra dominanta/ug män/kvinnor vad dom har att säga. Att fråga andra ug som haft sessions med den aktuella D är ett sätt. Lite som referens alltså. Dom seriösa utövarna vill inte att någon medmänniska ska fara illa inom bdsm. En oseriös person varnas det för (så stor är inte vår värld på bdsm-scenen om man inte väljer att vara helt anonym i sängkammaren förstås) Men ska det varnas, så ska det vara befogat också anser jag. Brister inom SSC, överträdelser av överrenskomna regler osv. och inget svart sjuke prat, hämnd surr eller nått annat som är fullständigt irrelevant för den Dominantas kapacitet som D.

- Att inte ha bråttom till en session, låt det ta tid.
bdsm bygger på total uppriktighet mellan parterna, från båda håll, det är här tilliten byggs upp.
Att du/partnern vet vad SSC står för och varför man ska utgå ifrån den. (frivillighet, säkerhet och sunt tänkande)
Sök info, läs och åter läs så du själv får ett hum om vad bdsm är och var du står någonstans, utgå därifrån. Fråga, prata med andra utövare på bdsm-relaterade community, skapa dig ett kontaktnät.

- En ug:s ramar är vad som gäller, förvissa dig om att D-personen verkligen har begripit var dina ramar/gränser går. Här finns hjälpmedel att tillgå som ett komplement till samtalen
"safelista-checklista" (se länk för gratis nerladdning)

- Lyssna till din intuition, magkänslan, den har oftast rätt.

Detta är vad jag gör, utgår ifrån i möten med D-män. "Lättast" att stöta på andra utövare är på specifika ställen på nätet som är till för "oss" men däremot inte sagt att det är enkelt för det. För det enda vi har gemensamma vi har är vårt intresse för BDSM, och personkemier, övriga intressen, geografiskt, ålder, kön, läggningar, världssyn, humor osv. osv...spelar ju också in, i alla fall för mig. Jag säger inte ja till vilken D som helst om jag inte känner tillit för han även utanför bdsm leken, och det tar tid att få det. Därför är nätet bra tycker jag, är han för påträngande, efterhängsen så märks det snabbt likaså om han har svårt att hålla sig till sanningen.

Känns det bra, nyfiket att fortsätta lära känna varandra efter att man lärt känna varann via det skriftliga språket, så är ju telefon nästa steg för att där se om man ska träffas när det känns naturligt att göra det. MEN träffas på en neutral plats bland andra människor, är ingen större skillnad mot "vanliga" träffar från nätet. Man har ju ingen aning om vem man möter ju, foto och skrift, tele är en sak ... IRL något helt annat. Ta en fika, promenad eller vad som helst MEN lek inte första gången, ett välmående råd från mig och var nykter !! så inte ditt omdömme försämras och kanske lättare struntar i riskerna och leker ändå, fast du inte riktigt är mogen för det.

Ha INTE bråttom. Hellre att du som ug sätter ribban högt upp för vem som ska få leka (domndera) dig än att du i efterhand kommer på att du satte ribban för lågt, då kan du ha fått erfarenheter som du hellre hade velat vara utan och som kan ta lång, lång tid att komma över, bearbeta.

Och till sist:
Du är ingen allmän egendom för några D pga din ug-het !!!
DU bestämmer till vem och när du vill ge ditt tillstånd till att inleda en gemensam överrenskommelse om att ni två ska ha sessions (leka) glöm aldrig det som ug. Och du har alltid samma rätt att ångra dig !! (precis som en D också har förstås) Detta är "bara" några enkla, tydliga utgångspunkter man som ug bör veta, speciellt om man är nybörjare och inte riktigt vet hur det "ska" gå till.

Ps) Detta är mina personliga åsikter och som jag utgår ifrån i bdsm-lekar med D

Mvh//kettingtjejen

1 kommentar:

Anonym sa...

Utan att vara ug själv så har jag hamnat i en situation som är mycket interikat. Det gäller en ovanligt lång och givande mailrelation som tagit denna väg. Fast D är på andra sidan jorden. Vi vill träffas. Hur sjutton skall jag kunna bedömma honom då? Han verkar kunna sina saker, svarar tålmodigt på alla frågor (skriver skitbra dessutom). Mångårig vana. Men han kan ju vara instabil som attans. Han väljer ju det han vill visa upp. Hans sanna identitet är dock känd.

Jag är nyfiken men vet inte om detta är något för mig. Är inte heller i ett läge där jag vill "träna" med annan partner.

Om jag visste din mailadress så hade jag kunan ge dig mer uppgifter???!!

/undrande newbie